Spoed

Wat is een spoedgeval?

Een ongeval, nabloeding of een dikke wang met ernstige, onhoudbare pijn. Een afgebroken kies of vulling is geen noodgeval.

Voor zeer dringende spoedgevallen, zoals hierboven belt u:

Maandag t/m donderdag

• van 08:00 -12:00 en 13:00 – 17:00 uur:   035 – 541 42 50

Buiten de openingstijden kunt u bellen naar 0900 1515

• Bij ongevallen, nabloedingen en voor ernstige pijnklachten, die niet kunnen wachten tot de wekelijkse praktijktijden.
  • Als u van de service van de spoeddienst gebruik maakt dient u er rekening mee te houden dat u een geldig legitimatiebewijs en uw verzekeringspas bij zich heeft.
  • In het weekend, tijdens feestdagen en ’s avonds wordt een toeslag berekend.

Welke actie moet ik ondernemen bij:

Nabloeding na trekken van tand of kies: neem een (liefst steriel) gaasje (geen watten), vouw het een paar maal dubbel, bijt er een half uur op (niet gaan kauwen). Na het half uur gaasje verwijderen. Er mag dan gegeten en gedronken worden maar…. absoluut niet spoelen op de dag van extractie!! Als dit niet helpt dan direct contact opnemen met de tandarts.

Uitgeslagen blijvende tand: bewaar de tand in de mond of eventueel in melk. Niet bij de wortel vastpakken. Maak direct een afspraak met de tandarts voor onmiddellijke behandeling! uitgeslagen

Melktand: wordt niet meer teruggeplaatst. Maak een afspraak met de tandarts om te controleren of de tand er compleet uit is. Dit is geen spoedbehandeling.

Dikker wordend gezicht: neem direct contact op met uw tandarts voor overleg.

Afgebroken stuk kies met sterke warm/koude pijn: maak een afspraak voor behandeling.

Afgebroken kies zonder pijn: maak een afspraak voor behandeling (heeft geen haast, maar mag geen maanden onbehandeld blijven).

Scherpe rand kan vrijwel altijd als tijdelijke oplossing gladgeslepen worden (bel in dat geval voor een afspraak).

Info bij ontstoken verstandskies

Bij het doorbreken van een verstandskies kan het voorkomen dat er een ontsteking ontstaat, doordat er voedsel blijft zitten tussen het tandvlees en de half doorgebroken kies (in het tandzakje). Via deze link een advies om de ontsteking tegen te gaan. Het blijft evenwel nodig om uw tandarts hiervoor te raadplegen.

Voor andere vragen kunt u het beste telefonisch overleg plegen hoe te handelen.